RYHMÄMATKAILUN TUOTEKEHITYSPROJEKTI v. 2023-2024, MYYNTI & MARKKINOINTI 2024-2026

Julkaistu 13.6.2023

KESKI-EUROOPASTA SUOMEEN SUUNTAUTUVAN  RYHMÄMATKAILUN TUOTEKEHITYSPROJEKTI, päivitetty 4.12.2023.

Huom! Projektiin aiemmin ilmoittautuneille tärkeimmät tiedot artikkelin lopussa.

Haluatteko lisää ryhmäkauppaa vuosille 2025-2027 (tuotanto), erityisesti markkina-alueilta DACH, Benelux, Ranska, Unkari, Slovenia, Kroatia ja Pohjois-Italia?

Projektissa on mukana matkailualueita, majoituspalveluiden tuottajia, liikenneyhtiöitä, risteilypalveluiden tuottajia, ohjelmapalveluyrityksiä, käyntikohteita ja ravitsemusliikkeitä, joilla on edellytyksiä ryhmien hoitamiseen niin kapasiteetin kuin asiakaspalvelun näkökulmasta. 

TOIMEKSIANTAJAT: 

Strategiset partneriyritykset ovat Euroopan suurimpia ryhmäpakettimatkojen järjestäjiä. Partneriyritykset hallitsevat 80 % koko Suomen tämän hetken ryhmäpakettien myynnistä Keski-Euroopassa. Partneriyrityksillä on myös incentive-matkailua, jopa 60 % tuotannosta, mutta ei juurikaan Suomeen. Keski-Eurooppalaiset partneriyritykset osallistuvat tuotekehitysprojektiin arvioiden mukanaolevien matkailupalveluiden tuottajien tarjontaa kaupallisesta näkökulmasta ja osallistuvat sitä kautta tuotekehitykseen.

Lähtötilanne valikoitujen strategisten partnereiden kautta v. 2022:

- N. 33 000 yöpymisvuorokautta, n. 13 000 henkilöä Suomessa 

- Vain muutama majoituskohde Suomessa mukana ison volyymin tuotteissa 

- Koko Suomen matkailupalveluiden osuus Pohjoismaiden tuotannosta on vain n. 10 %. Ruotsin osuus on n. 35 % ja Norjan 50 %.

Tavoite v. 2027 loppuun mennessä: + 200 % kasvu asiakas- ja yöpymismäärissä Suomessa. 

- Suomalaisten kumppaniyritysten palvelutarjonnan ja yhteistyön kehittäminen kaupallisesti kohdemarkkinaa kiinnostavaksi strategisten kumppaniyritysten kanssa.

- Uusia kaupallisesti kiinnostavia moduuleita kierto- ja ryhmämatkoille ja valtakunnallisia kiertomatkareittejä pyrkien edistämään samalla myös kestävää matkailua alk. v. 2025.

- Mukanaolevat suomalaiset matkailupalveluiden tuottajat saavat mahdollisuuden päästä strategisten partneriyritysten tuotantoon ja myyntiin heidän jakelukanavaverkoston kautta Keski-Euroopassa.

- Uusia majoituskohteita ja pidempiä viipymiä Suomessa

- Ryhmämatkailun edistäminen myös junalla

- Incentive-ja technical visits -matkailutuotteiden esille tuominen strategisille partneriyrityksille

- Pitkäaikaiset kumppanuudet ostajien ja myyjien kesken yhteisellä kaupallisella tavoitteella

- Verkostoituminen yli aluerajojen ja yhteismarkkinointi

Suomessa sijaitsevat potentiaaliset partneriyritykset eli tulevien ryhmien kiertomatkojen ns. " Bausteine " ( rakennusmodulit )

- Liikenneyhtiöt mm. laivayhtiöt, tilausliikennebussiyhtiöt

- Majoituspalveluiden tuottajat ( 3 - 4 tähden hotellit )

- DMOt (soveltuvin osin DMCt)

- Ohjelmapalveluyritykset, erityisesti ns. soft adventures-palvelut

- Nähtävyydet, museot ym. retkikohteet

- Ravintolat

- Matkanjohtaja-, opas- tai ns. Travel Assistant -palveluita tuottavat yritykset/henkilöt.

DMC-toimistot voivat toimia kiertomatkojen jakelukanavana, jos alueella olevat matkailuyritykset toimivat pelkästään DMC-toimijan kautta. Pääsääntöisesti toimeksiantajat ostavat palvelut suoraan eri matkailupalvelujen tuottajilta. Incentive- ja technical visits -palveluiden osalta toimeksiantajat käyttävät mielellään paikallista DMC- tai incoming-toimijaa.         

Matkanjohtaja-, opas- ja Travel Assistant -palveluiden valmennus- ja rekrytointitapahtumasta lisätiedot ja rekisteröityminen: kari.halonen [at] toolboxtravel.fi            

PROJEKTIVASTAAVAT

ToolBox Consulting Oy yhteistyössä Grabar Consulting Oy:n kanssa.                 

PROJEKTIN KOHDERYHMÄT KESKI-EUROOPASSA

 +55-vuotiaat matkailijaryhmät bussilla, junalla ja lentäen. Samalla myös incentive- ja technical visits -palveluiden markkinointi toimeksiantajille.

RYHMÄMATKANJÄRJESTÄJIEN TOIVEET REITEISTÄ

    • Turku & Länsi-Rannikko ( vaihtoehtoina 4 & 5 -valtateille ) esim. Rauma, Vaasa, Oulu, saaristo retkikohteina. Helsingin ja Turun välinen rannikkoalue myös retkikohteina. Ahvenanmaa mahdollinen, jos kiinnostusta
    • Pääkaupunkiseutu & Lahti-Kotka-Hamina-Loviisa-Lappeenranta, Imatra
    • Pääkaupunkiseudun ympäröivä alue retkikohteena länteen ja itään, esim. Porvoo, Tallinna päiväretkikohteena. Nuuksio ja Espoo
    • Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Kainuu, Lappi

HINNOITTELU

Osallistuminen projektiin sisältää osallistumismaksun. 

Hintakategoriat projektin kumppaniyrityksille/-organisaatioille:

  • DMOt (soveltuvin osin DMCt ) 4500 eur. Alueellinen bussiyhtiö voi olla mukana myös esim. DMO:n kautta, samoin pienet yritykset ja alueet samalta seudulta, mikäli ko. DMO koordinoi kumppaneiden osuuden ja edustaa näitä kaikkia projektissa. DMO voi siirtää alueeltaan mukana olevien yritysten Tuotekorttien tiedonsyötön suoraan ko. yritykselle tarjoamalla oman tuotekorttilisenssin hintaan 80 eur ja mahdollisuuden myös osallistua 29.8 workshop-tilaisuuteen hintaan 200 eur. Koordinointivastuu säilyy tässä kuitenkin DMOlla projektin ns. suorana kumppaniyrityksenä/-organisaationa.
  • Pieni DMO (vuotuinen toimintabudjetti alle 20 000 eur), 2500 eur. Ehdot kuten edellä DMOn kohdalla.
  • Majoitusketju 6000 eur, pienemmät hotelliketjut erillisen tarjouksen mukaan.
  • Yksittäinen hotelli/majoituspalveluyritys 1000 eur, pienet hotellit max. 50 huonetta erillisen tarjouksen mukaan. Myös DMOn kautta mahdollinen.
  • Liikenneyhtiö (reitit tulo/lähtö Suomeen/Suomesta/Suomessa) ja valtakunnallinen bussiyhtiö 900 eur (tuotekorttimainonta, preferred partner status projektissa), joilla jo v. 2023-2024 voimassaoleva kumppanuussopimus ulkomaisten kumppaniyritysten kanssa.
  • Paikalliset vesiliikenteen tuottajat (järvialue / saaristo) 900 eur (sis. risteily-, ruokailu- ja ohjelmapalvelut)
  • Liikenneyhtiö valtakunnallinen 3000 eur, alueellinen 1000 eur (esim. vain 1 reitti/alue) ja myös DMOn kautta mahdollinen.
  • Ohjelmapalveluyritys 600 eur tai DMOn kautta
  • Ryhmäruokailupalvelut/ravintola 300 eur tai DMOn kautta, mahd. ketjuravintolat esim. 500 eur
  • Käyntikohteet, kulttuurikohteet/kulttuuritapahtumat 300 eur tai DMOn kautta

Em. hintoihin lisätään ALV 24 %. Majoitus- ja matkakulut eivät sisälly hintoihin. Maksu sisältää yhden osallistujan per yritys partneritapahtumiin ja yhden yritys-/organisaatiokohtaisen tuotekortin, joka voi sisältää useammista palveluista tietoa. Tuotantoon mukaan pääsevien tahojen osalta projekti jatkuu myynti- ja markkinointikampanjana v. 2024-2026. Kampanjan kustannus per vuosi määräytyy ko. tahon suhteellisesta osuudesta kokonaisuudessa, esim. kiertomatkassa (ko. tuottajan osuus kiertomatkan kokonaisarvosta). Strategiset kumppaniyritykset ulkomailla osallistuvat kampanjan kustannuksiin omalla osuudellaan min. 50 % kokonaiskustannuksista.

 Mikäli edustat kohderyhmälle sopivaa matkailupalveluiden tuottajayritystä/DMOta(DMCtä) tai  em. hintakategorioista ei löydy suoraan sopivaa vaihtoehtoa, otathan yhteyttä.

DMOilla on tärkeä tehtävä tuoda esille alueiltaan ryhmämyyntiin sopivia matkailupalveluiden tuottajia. Osallistujat voivat jatkossa hyödyntää tehtyä ylialueellista tuotantoa myös muille toimijoille, mikäli nyt mukana oleva B2B myyntikanavaverkosto ei ota kaikkia tuotteita myyntiin. DMO:n (DMC:n) partneriyritykset ovat voineet osallistua myös DMOn koordinoimina workshoppiin 29.8.2023 (max. 5 DMOn kumppaniyritystä) ja webinaareihin ja täyttää myös oman erillisen tuotekortin projektiin lisämaksusta. 200 eur/henkilö sis. workshop-osallistuminen 29.8. ja webinaarit. DMOn mukana olevien yritysten on mahdollista myös täyttää itse oma tuotekortti lisämaksusta DMOn koordinoimana: tuotekorttilisenssi 80 eur/DMOn kumppaniyritys.

Projektissa on mukana yli 40 erilaista potentiaalista matkailualan yritystä/organisaatiota eri puolilta Suomea.  Projektin tarkoituksena on tuottaa  uusia, kaupallisesti kiinnostavia kiertomatka- ja ryhmäpakettimatkamoduleita strategisille ulkomaalaisille partneriyrityksille, joiden kautta on mahdollisuus tavoittaa yli 4000 potentiaalista matkanjärjestäjää/agenttia/bussifirmaa Keski-Euroopassa. Tuotekehitysvaiheessa olemme arvioineet  yli 170 erilaista tuoteideaa ja 14 potentiaalista kiertomatkareittiä kumppaniyritysten ja -organisaatioiden tarjonnasta. Ensimmäisen vaiheen perusteella n. 7-8 uutta reittiä erilaisine matkamoduleineen on pääsemässä valikoitujen tukkumyyjien tuotantoon mukaan v, 2025. Projekti jatkuu v. 2024 myynti- ja markkinointitoimenpiteiden muodossa.

Järjestämme mielellämme pyynnöstä oman erillisen Teams-infon esim. tietyltä alueelta kiinnostuneille potentiaalisille yhteistyökumppaneille.

Tervetuloa mukaan kehittämään ryhmämatkailua Keski-Euroopasta Suomeen!

PROJEKTIIN REKISTERÖITYMINEN

Olemme ottaneet vastaan rekisteröitymisiä 25.8.2023 asti. Mikäli olet kiinnostunut projektista tämän ajankohdan jälkeen, otathan yhteyttä: kari.halonen [at] toolboxtravel.fi tai nea.vuoti [at] toolboxtravel.fi 

Sitova rekisteröityminen tuotekehitysprojektiin. Paina rekisteröitymislinkkiä: https://forms.gle/gcYNcVaQwHuGctqP7

TAPAHTUMAT

Seuraava partneritapahtuma: 12.12.2023 webinaari klo 14.30-16.30. Aiheina: markkinointi- ja myynti v.2024. Visit Finlandilla myös puheenvuoro.  Kutsut toimitetaan sitovasti projektiin ilmoittautuneille. 

Menneitä projektin tapahtumia: 13.6.2023 kick-off webinaari, työpaja-Workshop 29.8.2023 Helsingissä, webinaarit 17.8.2023, 25.9.2023, 9.11.2023 . Tapahtumien materiaalit ja tallenteet webinaareista toimitettu kumppaniyritysten edustajille.                                                                   

 WEBINAARIT

Ennakkoinfo pidetty 18.4.2023 kiinnostuneille yrityksille ja organisaatioille

Tutustu webinaariimme, jossa käsiteltiin hanketta sekä siihen liittyvää keskustelua. Webinaarissa mainitut deadlinet ja tapahtumapäivät ovat muuttuneet, mutta asiasisältö on edelleen oikein. Kesto n. 1.tunti sis. info-osuus, loppuosa on keskustelua.

Remote video URL

 

DIGITAALINEN TUOTEKORTTI

Projektin tuotekehitysosion tärkeänä osana toimii digitaalinen tuotekortti. Osallistumismaksuun sisältyy yksi tuotekorttilisenssi ja lisenssin haltija on vastuussa tuotekortin/tuotekorttien sisällöstä. Siihen liittyvät kaksi valmennusta järjestetty heinä-elokuun vaihteessa Tuotekorttiportaalissa on lisäohjeet tuotekorttien täyttöön. 

Projektiin sitovasti ilmoittautuneille toimitetaan tuotekortin täyttöä varten käyttäjätunnus ja salasana ToolBox Consulting Oy:n toimesta. 

Tuotekorttivalmennuksen tallenne 28.7.2023 on nähtävissä seuraavan linkin takaa, kesto n. 45 min: 

Remote video URL

Tuotekorttivalmennuksen tallenne 2.8.2023  on nähtävissä seuraavan linkin takaa, kesto n. 1,5 h sisältäen enemmän vinkkejä ja ohjeistuksia:

Remote video URL

LISÄTIEDOT

nea.vuoti [at] toolboxtravel.fi puh. 050 3884026 tai kari.halonen [at] toolboxtravel.fi. 050 375 1328

 

OSALLISTUMIS- JA PERUUTUSEHDOT

Tapahtumien Osallistumis- ja Peruutusehdot ToolBox Consulting Oy.pdf (pdf)
Ryhmämatkailu tuotekehitysprojekti
Tervetuloa kehittämään ryhmämatkailua Suomeen
Matkailuartikkeli

HYÖDY ENEMMÄN MATKA WORKSHOP DAY 2025 -TAPAHTUMASTA – TOTEUTA PRE- TAI POST TOUR!

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Kalaonnentie 9 B 63
FIN-02230 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari