Yksittäiselle matkailijalle (FIT)
Kansainväliset trendit osoittavat siirtymistä yhä voimakkaammin ryhmämatkailusta yksittäisiin matkailijoihin (FIT = free independent traveller). Painotukset ovat nuorissa aikuisissa sekä +50-vuotiaissa pariskunnissa. Ensimmäisen ryhmän markkinointi sisältää sekä imagomarkkinointia että tuotemarkkinointia varsinkin hyöydyntäen sähköistä markkinointia ja ns. on-line matkanjärjestäjien kautta tapahtuvaa tuotemyyntiä. Jälkimmäiset käyttävät enemmän perinteisiä jakelukanavia.
Matkustusajankohta keskittyy pääasiassa loma-ajankohtiin, varsinkin kesäkuukausille. Toinen ajankohta ovat pitkät viikonloput torstain ja maanantain välisenä aikana.
Markkina-alueiltamme löytyy myös perinteisiä matkanjärjestäjiä ja varsinkin matkatoimistoja, jotka myyvät yksittäisille matkailijoille matkapaketteja. Lyhytlomiin sisältyy pääasiallisesti lento ja majoitus. Osa kuluttajista haluaa ostaa muut palvelut itse kohteessa, toiset taas haluavat valita nämä palvelut jo etukäteen ns. dynaamisen paketoinnin kautta. Lyhytlomissa erityisesti kaupunkilomat ovat kasvava teema.
Perinteisten matkanjärjestäjien kanssa on hyvä huomioida markkinoinnin sykli ja olla myös kärsivällinen. Joskus voi kestää vuosia päästä matkanjärjestäjän esitteisiin tai internet-myyntiin. Palveluntarjoajien tulisi tällöin huomioida palveluissaan erityisesti:
- kapasiteetit
- hinnoittelu (jälleenmyynti, katteet)
- palvelun saavutettavuus (kuljetukset)
- sesongit
- varausjärjestelmät
Seuraavan vuoden kesäkautta varten olevien tuotteiden ja palveluiden tulee olla valmiita markkinoille edellisen vuoden syksyllä. Samoin talvikauden tuotteiden tulee olla myyntikelpoisia viimeistään edellisenä keväänä. Markkinoille pääsy ja myynti vaihtelevat voimakkaasti eri markkina-alueesta toiseen. Nopeimmin reagoivia markkinoita ovat Kiina ja Venäjä. Toisaalta hitaammasta päästä ovat Japanin markkinat johtuen matkailun hierarkiasta sekä maan tarkoista kuluttajansuojalaeista.
Tutustu maakohtaisiin markkinointitoimenpiteisiin ja pyydä tarjous. Annamme mielellämme lisätietoa kampanjoista ja toimenpiteistä eri markkinointisyklin aikana.
Yhteystiedot
ToolBox-travel marketing & consulting
Maininkitie 2 C 22, FIN-02320 Espoo Finland
Puhelin: 050 – 375 1328
E-mail: kari.halonen [at] toolboxtravel.ficlass="spamspan" tai office [at] toolboxtravel.ficlass="spamspan"
Facebook/Toolboxtravel
Linkedin-ryhmät: Finland travel marketing & consulting ja Helsinki tourism marketing & development
Twitter: HelsinkiFunClub
Y-tunnus: 1625713-4
Kuva: Visit Helsinki kuvapankki
office [at] toolboxtravel.fi
HYÖDY ENEMMÄN MATKA WORKSHOP DAY 2025 -TAPAHTUMASTA – TOTEUTA PRE- TAI POST TOUR!
ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.
ToolBox Consulting Oy
Kalaonnentie 9 B 63
FIN-02230 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä
Kotisivut Sivumestari